Artikkeli nro 7.
Trackman luvut ja erilaiset visuaaliset näkymät toimivat loistavasti valmentajana, taitotasosta riippumatta. Trackman ”näkee” osumahetkellä – eli silloin kun lapa osuu palloon – enemmän ja paremmin kuin mitä pelkästään silmillä voi nähdä. Trackmanin antama palaute ”näkemästään” on tarkkaa ja selkeätä. Jo muutaman Trackman luvun hallinta sekä erilaisten visuaalisten näkymien hyödyntäminen kehittävät golftaitoja, sillä tekemällä oppii, kun saa palautetta.
Tekemällä oppimisen taustaan, eli saadun palautteen hyödyntämisen lähtökohtiin voit tutustua edellisestä artikkelista https://golfope.blogaaja.fi/2022/12/12/palaute-on-valttamatonta-liikuntataitojen-kehittymiselle/
5 Trackman lukua
Club path ja Face to path ovat lukuja, jotka määrittelevät kuinka suoria lyönnit ovat, ja ne vaikuttavat vahvasti myös lyönnin pituuteen. Club path kertoo mihin suuntaan kohdelinjaan verrattuna maila liikkuu osumahetkellä (vasemmalle -, oikealle +) ja Face to path antaa tiedon lavan asennosta mailan liikesuuntaan nähden osumahetkellä (vasemmalle -, oikealle +). Optimaalisessa lyönnissä molemmat luvut ovat 0 astetta, ja ns. hyvän lyönnin raja-arvoina klubigolffarilla voidaan pitää lukemia +3 – -3. Face to path luvun sijaan voi käyttää lukua Face angle, joka kertoo mailan lavan asennon osumahetkellä kohdelinjaan nähden (vasemmalla -, oikealle +).
Attack angle luku on yhteydessä lyönnin pituuteen ja palloon syntyvän alakierteen määrään. Attack angle osoittaa mailan liikeradan suunnan osumahetkellä ylös-alas akselilla (ylös +, alas -). Rautamailalla lyödessä Attack angle tulisi pääsääntöisesti olla miinus merkkinen eli mailan liikeradan tulisi olla alaspäin osumahetkellä (raja-arvot -1 – -4). Pallon lyöminen alaspäin lisää alakierrettä palloon, jonka ansiosta pallo pysähtyy griinille helpommin ja myös ilmalento on helpommin hallittavissa. Draiverilla lyödessä Attack angle luvun tulisi olla + merkkinen, eli mailan liikeradan tulisi olla ylöspäin osumahetkellä (raja-arvot +3 – +5), jos haluaa maksimoida lyöntipituuden.
Pallon osumakohta lapaan osumahetkellä on tekijä, jota ei sovi sivuuttaa. Impact offset luku kertoo osuman sivuttaissuunnan poikkeaman lavan keskustasta (vasempaan -, oikealle +) ja impact height luku pystysuunnan poikkeaman lavan keskustasta (ylös +, alas -). Pallon tulisi osua lavan keskustaan, jotta kaikki svingissä oleva voima voisi siirtyä optimaalisesti palloon. Toisaalta, pallon osumakohdan tulisi pysyä jatkuvasti samassa kohdassa lapaa, jotta lyöntien mitat eivät vaihtelisi osumakohdan muuttumisen vuoksi. Optimaalinen luku kummankin muuttujan osalta on 0 mm (raja-arvot +/- 10 mm).
Spin rate, eli spinni, tarkoittaa pallon alakierteen määrää ilmalennon alussa. Suuren spinnin avulla pallo pysähtyy nopeasti griinille, ja haluttaessa palaa jopa hieman takaisin päin. Spinniä muokataan Attack angle lukeman ja mailan lavan nostokulman (dyn. loft) muutoksilla. Draiverilla lyödessä hyvä spinnin määrä on noin 2600 rpm (kierrosta/min), jolloin pallo lentää pitkälle ja on kuitenkin edelleen hallittavissa. Rautamailoilla spinnin ohjeellisen määrän voi määritellä mailan pohjassa olevan numero perusteella näin… rauta6 -> 5000 kierrosta/min, rauta 8 -> 7000 kier/min, rauta9 -> 8000 kier/min.
4 visuaalista näkymää
Impact.
Practice -> Shot Analysis (avaa näytön yläkulmasta valikko, yläkuva) -> Impact.
Näkymä havainnollistaa mitä osumahetkellä ja heti sen jälkeen tapahtuu. Club path, Face to path, Attack angle ja Spin rate luvut näkyvät visuaaliseen kuvaan liitettyinä. Näkyvissä on myös mailan lavan nostokulma osumahetkellä (dynamic loft) sekä pallon spinniä määrittävä lukema spin loft (joka muodostuu laskukaavasta Dynamic loft – Attack angle). Aktivoi näytön oikeasta alakulmasta myös optimizer ja normalization toiminnot.
Impact location.
Practice – > Shot Analysis (avaa valikko) – > Impact location
Näkymä havainnollistaa pallon osumakohdan lapaan. Aktivoi näytön oikeasta alakulmasta myös optimizer ja normalization toiminnot.
Optimizer.
Practice -> Shot Analysis (aktivoi oikeasta alakulmasta optimizer ja normalization toiminnat, avaa valikko näytön yläkulmasta) -> optimizer.
Mailanpään nopeuteen suhteutettuja optimaalisia raja-arvoja voi harjoitella kohdassa optimizer. Optimaalisia raja-arvoja hallitaan mailan lavan asennoilla ja hyvillä osumilla palloon. Mailanpään nopeuteen suhteutetut raja-arvot näkyvät sinisellä värillä palkistossa jokaisen lyönnin jälkeen. Tehdyn lyönnin luvut osoitetaan nuolimerkein. Jos lyönti on lähes ”täydellinen” mailanpään nopeuteen suhteutettuna, niin tulos esitetään sinisellä pohjalla. Aktivoi näytön oikeasta alakulmasta myös optimizer ja normalization toiminnot
On Course Practice.
Practice -> On Course Practice -> Valitse kenttä -> Valitse väylä.
Näkymänä on golfkentän väylä. Kentän väylällä harjoitellessa voi valita mistä lyö, vaihtaa lyöntipaikkaa väylän eri kohtiin aina halutessaan ja siirtyä uudelle väylälle milloin vain. Väylillä harjoittelu antaa hieman realistisemman kuvan omasta ”suorituskyvystä” verratuna perinteiseen range harjoitteluun.
Yhteenveto
Trackman luvut ovat yhteydessä toisiinsa ja pallon lentorata syntyy aina usean eri muuttujan yhteisvaikutuksesta. Tässä blogissa läpikäydyt Trackman luvut mittaavat sellaisten perusasioiden osaamista, joiden hallinta on ensisijaisen tärkeätä hyvää golflyöntiä tavoitellessa, taitotasosta riippumatta. Trackman lukujen ymmärtäminen helpottaa oman lyönnin kehittämistä.
Erilaiset visuaaliset näkymät antavat lyönneistä palautetta, jonka määrä on suurempi kuin saamamme palautteen määrä kesäisillä harjoitusalueilla. Erilaiset visuaaliset näkymät mahdollistavat myös vaihtelevan ja mielekkään harjoittelun.
T- Kimmo
Ps. Ensi kerran teema Mihin golfopettajaa / valmentajaa tarvitaan?
Ps. Trackman lukuja olikin 6? Jep, mutta osumakohdan lasken vain yhdeksi luvuksi…